Borde man få heta vad som helst???

Läste på aftonbladet nyss om en familj som ville att deras dotter skulle få heta Luleå.. Skatteverket hade sagt nej men familjen överklagade till länsrätten och fick till slut rätt. Men i Luleå duger inte Madeleine.. Låter lite sjukt.. Det finns en man som heter Jan-Olov som bor i Luleå. Han har levt som transa i över 20 år och har hela tiden kallat sig för Madeleine men när han nu vill ändra sitt namn till det så fick han nej. Jag undrar ibland, vilka fan är dom som sitter där och bestämmer vad man ska få heta? Okej om man väljer ett namn som verkligen inte passar, men hur kan man få döpa ett barn till Luleå medans Jan-olov inte får heta ett helt vanligt namn som Madeleine???? Det är ju bara att inse att det har med fördommar att göra.. Det anser jag iaf. Varför i hela friden skulle inte Jan-Olov få heta Madeleine??? Han lever ju som kvinna sen 20 år tillbaka...  Satt och läste andra namn som fått nej, men även namn som fått ja..

Dessa namn fick ett NEJ

Flicknamn: Boris, Doktor, Hosianna, Elvis, Inga-Inga.
Pojknamn: Farbror Sid, Dotcom, Freedom, Fån, Samurai, Göken 

Dessa namn fick ett JA

Flicknamn: Delfina, Mygg, Hallön, Barbie, Månstråle, Bajen, Snöfrid
Pojknamn: Glädje, Grill, Texas, Zappa, Minus, Händel, Deep

Jag säger bara HERRE GUD.. Vem fan döper en unge till GRILL tex??? Men det verkar vara okej. Och vem vill att en dotter ska heta Boris då? Jag menar.. Flickan kan ju tro att mamma och pappa önskade sig en son och att hon inte är önskvärd.. Nej fy fan.. Jag tänker lite på namnen som fick ett JA.. Hur kan skatteverket tycka att det är okej att heta tex Bajen? Familjen kanske flyttar till ett ställe där det INTE är okej att hejja på Bajen. Hur kul blir det för flickan då? Ska man behöva flytta pga sitt namn? Hon kanske möter sitt livs kärlek men han råkar va en sån som HATAR Bajen. Tror inte han vill ha en tjej som heter så då.. Jag kanske går in för ljupt i detta, men jag tänker fortfarande på Jan-olov.. Som sagt, jag kan tycka det är okej om det är en familj som kommer med ett namn som inte passar sig.. Som tex Hitler eller nåt.. Det va en familj som ville att deras barn skulle heta Halik.. Men fick ett nej pga att det liknade Halick.. Shit alltså.. Vi kan ju inte begära att utländska personer ska ändra sina utländska namn.. I vissa länder heter folk Halik.. Det ska väl fan inte skatteverket ändra på.. Kommer ihåg för några år sen.. Jag hörde på nyheterna på radio att en manlig sjuksköterska va tvungen att byta sitt namn, Jesus.. Det passade inte att säga till en gamling: Jesus kommer snart och hjälper dig... Jag skrattade som fan när jag hörde det, men nu kan man tänka att herre gud. Varför ska han behöva byta sitt namn? Man skulle ju kunna säga: snart kommer sköterskan och hjälper dig... Nej det är bäst att jag slutar tänka på det här nu. Annars blir min blogg hur lång som helst :D Men vad tycker ni? Ska man få heta vad som helst? Borde Jan-Olov få byta sitt namn som han redan "hetat" i 20 år?  Nej man borde kanske ringa till skatteverket och fråga om Kevin kan få byta namn till Alunda eller nåt... Hahahaa..

Kommentarer

Säg din mening :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser)

Var hittar jag dig ? ;


Kommentar:


Trackback