Nåt att ta på allvar...

Jag satt och läste lite bloggar och hamnade hos en jag fastade för :) Personen hade skrivit nåt som jag tyckte att alla borde tänka på.. Det handlar bla om hur otroligt dåliga straff vissa får för nåt dom gjort.. Kopierade för att dela med mig:

"Kan man bli argare och mer upprörd än såhär? Jag tvivlar på det! Man kan väl kanske säga att jag verkligen har hakat upp mig och framkallat ett riktigt starkt hat mot hur straff bedöms och sätts.

I Sverige får man ta mig fan mörda, våldta, misshandla och andra fysiska övergrepp men stjäl du från staten, fuskar med skatten så åker du ta mig fan dit så det visslar om det. Och detsamma gäller uppenbarligen i Thailand.

Annice Smoels var på en bar, Aussie Bar, tillsammans med vänner i Phuket för att fira sin mammas 60årsdag. Efter för mycket alkohol ville en av vännerna skämta med Annice och la en trasa, typ disktrasa som används för att torka upp spilld dryck, i hennes väska.

Personalen upptäckte trasan och ringde polisen. Trasan fans att köpa på baren för 60 dollar, det klassades med andra ord som stöld. Annice greps och i två dygn satt hon i en fyra gånger fyra meter stor cell.

Mot borgen är hon nu släppt, men polisen har beslagtagit hennes pass. Hon riskerar nu ett fängelsestraff mellan två till fem år för stöld. Detta trots att vännerna talat om att det var ett dåligt fylleskämt och den "skyldiga" trätt fram.

Och bara häromdagen skrev jag om ett riktigt odjur som våldtagit två flickor och försett dem med amfetamin. Han får 3års fängelse, tre år. Men stjäl du en disktrasa riskerar du ett betydligt hårdare straff.

Jag vet visserligen inte vad det är för straff i Thailand för våldtäkt, men säkert hårdare än här...men visst får man väl dra jämförelsen ändå?!Vad talar detta för? Jo, det ger synen att en trasa är mer värd än en sargad och förstörd människorkropp. Fy fan säger jag bara, fy fan!"

Tyckte det va jätte bra skrivet.. Det är ju för fan hemskt.. Att man ska riskera två-fem års fängelse för en jävla disktrasa.. Håller med om så mycket.. En liten sak kan innebära ett ordentligt straff medans straffet för en våldtäkt tex kan va rena skämtet..  Och vem köper en diskatrasa för 60 dollar?? Vilken bar säljer disktrasor???? Jag länkar till aftonbladets reportage om detta... Tänk er för innan ni lägger en blöt disktrasa i någons väska..

------->>> http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5181720.ab  <<<-----


Kommentarer
Skrivet av: Anonym

Tack för att du låter andra ta del av de ord jag skrev. Det är dags, egentligen för sent men, att öppna ögonen och kämpa för mer rättvisa och framför allt trygghet i Sverige!



http://www.metrobloggen.se/offer

2009-05-21 | 19:28:46
URL: http://www.metrobloggen.se/offer

Säg din mening :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser)

Var hittar jag dig ? ;


Kommentar:


Trackback